Přeskočit na obsah | Přeskočit na navigaci

Vyhledávání

Úvod » Články » Problémy ve vztahu » Rubrika: Problémy ve vztahu s dětmi » Základní pravidla důslednosti rodičů při výchově dětí III.

Základní pravidla důslednosti rodičů při výchově dětí III.

Je velmi časté, že rodiče porušují důslednost především z důvodu, že si myslí, že důslednost při výchově dětí je časově náročná. Tento důvod však není pravdivý.

Vždyť kolik rodičů odkládá jakýkoli rozhovor s dítětem jenom z důvodu, že ten rozhovor bude dlouhý a zabere tak hodně času? Proto rodiče, i když si uvědomují, že rozhovor s dítětem by měli uskutečnit, přesto polehnou tomuto omylu a raději se rozhovoru z časových důvodů vyhnou.
A to bohužel i v případech, kdy přestupek či nedbalost dítěte je zásadnějšího charakteru a rodič si závažnost nesprávného počínaní dítěte plně uvědomuje.

Tito rodiče by si měli uvědomit, že takovéto rozhovory málokdy bývají delší než 10 minut.  A každý rodič by tak měl zvažovat, co je pro něj důležitější.

Zda ušetří oněch zmiňovaných 10 minut a zanedbá tak důslednou výchovu svých dětí. A nebo, zda rodič těch 10 minut věnuje dítěti a ochrání tak dítě před všemi možnými mnohdy i psychicky bolestivými dopady nedůsledné výchovy.

Na všech dospělých je vidět, jak moc k nim rodiče byli důslední

To, že dospělí byli jako děti nedůsledně vychováváni, se pozná podle toho:

  • jak moc zodpovědně přistupují k činnostem, úkolům, k práci
    Zda rozlišují, že kapající kohoutek se má opravit hned, anebo zda to ještě počká, protože je to jenom kapající kohoutek a tudíž to není tolik závažné. Nedůslední lidé si raději přečtou noviny, či se koukají na televizi. A to samé platí o vrzajících dveří, přes opravu domu až po vlastní hygienu.

  • jak si dokáží připravit k práci či k úkolu potřebné pomůcky
    Tzn. zda si tu práci teoreticky dopředu ujasní a tím se na ní, samozřejmě bez zbytečných prodlev, připraví.
    Např. pokud někdo bude chtít vymalovat, má se na to důkladně připravit, než začne. Tudíž by měl mít k dispozici například i tmel, který není zapotřebí přímo k vlastnímu malování, ale je součástí dobře připravené stěny na malování, která má být bez nerovností. Dotyčný nemá plánovat koupení tmelu až na někdy později a mezitím nechat tuto místnost připravenou na malování i několik dní.

  • jak si dokáží zadělit samotnou práci tak, aby byla co nejjednodušší
    Tzn. ne zbytečně komplikovaná a co nejúčinněji udělaná, dobře zorganizovaná činnost. Např. dobrá kuchařka dokáže nejdříve postavit vodu na čaj a až pak připraví hrnečky s čajem. Je to rychlé a z časového hlediska i úsporné, aniž by to ohrozilo kvalitu připravovaného čaje.

  • jak a zda dokončí práci či úkoly, kterými byli pověřeni
    Důsledně vychovaný dospělý člověk díky praxi z dětství dokáže odhadnout náročnost a závažnost činností a tím i odhadne, kolik mu co potrvá dlouho. Tudíž si na tu činnost vyhradí pokud možno tolik času, aby nemusel ji přerušovat dokud to nedokončí. A také bude cítit, kdy je práce dokončena.
    Např. dokončené vyluxování neznamená pouze odsunutí nábytku a vrácení nábytku na původní místo po vyluxování, ale dokončení luxování nastává až po uklizení luxu.

  • jakým způsobem se postaví k práci
    Zda udělají jenom to, čím byly pověřeni, nebo zda si všimnou, že ještě něco mohli vylepšit. Tudíž, zda jsou v zájmu kvality ochotni udělat i něco navíc. Ten, kdo prošel důslednou výchovou, má i nápady, jak vylepšit některé věci, i když ho k tomu nikdo nenutí. A pak je ochoten i tyto nápady po dohodě uplatnit.

  • jak moc rychle a obratně dokáží splnit zadanou práci či úkol
    Tudíž, zda mají praxi. Zda tu zručnost mají vžitou už z dětství, nebo zda se jí museli učit až v pozdějším věku donucení okolnostmi - manželem, dětmi, kolegy, nadřízenými apod.

  • zda každou svoji činnost okomentují negativnými slovy a hledají výmluvy, jak by se té práci vyhnuli
    Nebo zda cítí už z dětství známou vnitřní radost při představě hotového díla a tou radostí se nechají ovlivnit už při přípravě na provedení a splnění úkolu. Tudíž si u té činnosti zpívají či pískají, či jiným způsobem projevují tuto radost. Nic pro ně není neřešitelné, či problémem, naopak, vše pokládají za výzvu. S těmito lidmi je radost pracovat.

Ti lidé, kteří projdou kladně všemi uvedenými parametry, jsou důsledně vychovaní.

Autor: Hanka Přádová, Katka Kuňová
Volně přístupný článek

Hodnocení článku: 1,27

Vaše hodnocení: 1

Známkování je stejné jako ve škole.

Zaslat článek e-mailem

Zaujal vás tento článek a chcete odeslat vašim známým odkaz na něj? Můžete k tomu využít náš jednoduchý formulář.

Bez práce nejsou ...

 

Komentáře

[1] Sarka
Pekny clanek

Tento článek byl vyborny jako rada,co mam delat jak byt poradně dusledná.Akorad bych měla dotaz jestli toto lze použít i na 9 a 7 ditě,abych ješť měla co zachránit

Přidáno: 17. 5. 2015 10:16

Nový komentář

Bez práce nejsou ...

 

Prosíme vás, abyste komentáře psali v souladu s dobrými mravy.
Nevhodné komentáře budou zablokovány.

Internetové adresy začínající http://, https:// a ftp:// budou převedeny na odkazy.

Tučné písmo můžete vložit pomocí [b]text[/b], pro kurzívu použijte [i]text[/i].

| Nahoru | Mapa stránek