Vždyť kolik rodičů odkládá jakýkoli rozhovor s dítětem jenom z důvodu, že ten rozhovor bude dlouhý a zabere tak hodně času? Proto rodiče, i když si uvědomují, že rozhovor s dítětem by měli uskutečnit, přesto polehnou tomuto omylu a raději se rozhovoru z časových důvodů vyhnou.
A to bohužel i v případech, kdy přestupek či nedbalost dítěte je zásadnějšího charakteru a rodič si závažnost nesprávného počínaní dítěte plně uvědomuje.
Tito rodiče by si měli uvědomit, že takovéto rozhovory málokdy bývají delší než 10 minut. A každý rodič by tak měl zvažovat, co je pro něj důležitější.
Zda ušetří oněch zmiňovaných 10 minut a zanedbá tak důslednou výchovu svých dětí. A nebo, zda rodič těch 10 minut věnuje dítěti a ochrání tak dítě před všemi možnými mnohdy i psychicky bolestivými dopady nedůsledné výchovy.
Na všech dospělých je vidět, jak moc k nim rodiče byli důslední
To, že dospělí byli jako děti nedůsledně vychováváni, se pozná podle toho:
-
jak moc zodpovědně přistupují k činnostem, úkolům, k práci
Zda rozlišují, že kapající kohoutek se má opravit hned, anebo zda to ještě počká, protože je to jenom kapající kohoutek a tudíž to není tolik závažné. Nedůslední lidé si raději přečtou noviny, či se koukají na televizi. A to samé platí o vrzajících dveří, přes opravu domu až po vlastní hygienu. -
jak si dokáží připravit k práci či k úkolu potřebné pomůcky
Tzn. zda si tu práci teoreticky dopředu ujasní a tím se na ní, samozřejmě bez zbytečných prodlev, připraví.
Např. pokud někdo bude chtít vymalovat, má se na to důkladně připravit, než začne. Tudíž by měl mít k dispozici například i tmel, který není zapotřebí přímo k vlastnímu malování, ale je součástí dobře připravené stěny na malování, která má být bez nerovností. Dotyčný nemá plánovat koupení tmelu až na někdy později a mezitím nechat tuto místnost připravenou na malování i několik dní. -
jak si dokáží zadělit samotnou práci tak, aby byla co nejjednodušší
Tzn. ne zbytečně komplikovaná a co nejúčinněji udělaná, dobře zorganizovaná činnost. Např. dobrá kuchařka dokáže nejdříve postavit vodu na čaj a až pak připraví hrnečky s čajem. Je to rychlé a z časového hlediska i úsporné, aniž by to ohrozilo kvalitu připravovaného čaje. -
jak a zda dokončí práci či úkoly, kterými byli pověřeni
Důsledně vychovaný dospělý člověk díky praxi z dětství dokáže odhadnout náročnost a závažnost činností a tím i odhadne, kolik mu co potrvá dlouho. Tudíž si na tu činnost vyhradí pokud možno tolik času, aby nemusel ji přerušovat dokud to nedokončí. A také bude cítit, kdy je práce dokončena.
Např. dokončené vyluxování neznamená pouze odsunutí nábytku a vrácení nábytku na původní místo po vyluxování, ale dokončení luxování nastává až po uklizení luxu. -
jakým způsobem se postaví k práci
Zda udělají jenom to, čím byly pověřeni, nebo zda si všimnou, že ještě něco mohli vylepšit. Tudíž, zda jsou v zájmu kvality ochotni udělat i něco navíc. Ten, kdo prošel důslednou výchovou, má i nápady, jak vylepšit některé věci, i když ho k tomu nikdo nenutí. A pak je ochoten i tyto nápady po dohodě uplatnit. -
jak moc rychle a obratně dokáží splnit zadanou práci či úkol
Tudíž, zda mají praxi. Zda tu zručnost mají vžitou už z dětství, nebo zda se jí museli učit až v pozdějším věku donucení okolnostmi - manželem, dětmi, kolegy, nadřízenými apod. -
zda každou svoji činnost okomentují negativnými slovy a hledají výmluvy, jak by se té práci vyhnuli
Nebo zda cítí už z dětství známou vnitřní radost při představě hotového díla a tou radostí se nechají ovlivnit už při přípravě na provedení a splnění úkolu. Tudíž si u té činnosti zpívají či pískají, či jiným způsobem projevují tuto radost. Nic pro ně není neřešitelné, či problémem, naopak, vše pokládají za výzvu. S těmito lidmi je radost pracovat.
Ti lidé, kteří projdou kladně všemi uvedenými parametry, jsou důsledně vychovaní.