Co se týká půjčování CD, tak člověk může CD půjčit komukoli. Otázkou je, zda je to správné - ale to už si člověk vyzkouší sám. Může se tak krásným způsobem ověřit, že i když půjčuje s dobrým úmyslem, tak dobrý úmysl se vždy člověku vymstí. Člověku se nevymstí jedině čistý úmysl (a k čistému úmyslu patří čestnost vůči všem, a to nejen jednostranně).
Ke komentáři pana Michala
Komentář pana Michala - komentář číslo 3
Pan Michal se svém komentáři popisuje jeho zkušenost s půjčováním CD - od toho, komu CD půjčil, se dočkal, jak sám píše, následující reakce: "Neměl jsem čas, někam jsem ho založil..."
K těmto zkušenostem pana Michala chci napsat následující:
Vlažné reakce toho, komu bylo CD půjčeno, jsou ukazatelem toho, že si ta CD nezaslouží, že o ně nestojí, že pro něho neznamenají to, co pro toho, který je nabízí.
Naše CD obsahují něco, na co musí druhý dozrát a když dozraje, tak se bude zajímat sám, stačí mu poslech z našich stránek. Pak si je rád pořídí sám a nepotřebuje si půjčovat. Do té doby jsou ty informace nic neříkající, což ten, kdo půjčuje, obvykle nechápe..
Někdy se nám stalo, že lidé, kteří půjčili druhým naše CD, dodatečně zaplatili za ty informace, které poskytly neuváženě druhým. I toto je řešení, kterým člověk oddluží svoji nečestnost, ať tomu někdo věří či nikoli, je to tak.
Ke komentáři paní Haničky F.
Komentáře paní Haničky - komentář číslo 4 a 7
Komentáře paní Haničky F. naprosto vystihují náš postoj. Děkujeme za pomoc a ušetření času, který bychom strávily vysvětlováním věcí, které za nás moc hezky vysvětlila paní Hanička F.
Ke komentáři paní Heleny
Komentář paní Heleny - komentář číslo 5
Na otázku paní Heleny: "Zda to takto (čestně) se to má dělat pouze s Avennou, nebo obecně?" odpovídám:
Ano, má se to takto dělat i jinde. Například my dvě s Hankou Přádovou nevlastníme jediné pirátské DVD či CD. Naše děti se to učí na vlastní kůži, kdy jim dopřáváme zkušenost. Tudíž naše děti skutečně používaly pirátská CD a pálili, ale už i platili - každé naše dítě bylo okradeno s velkou finanční újmou. Docela to jimi otřáslo (což je dobře). Já jsem kdysi měla pirátské kazety, ale za ty už jsem také zaplatila. Nikdy jsem je však od té doby nepoužila (cca 10 let).
Pokud se člověk k Avenně dostává přes půjčené CD, tak má ucítit dluh, který mu poslechem půjčeného CD skutečně vznikl. Tento pocit dluhu se aktivuje nejvíce u těch, kteří mají v sobě nejvíce probuzený smysl pro čest. K tomuto probuzení však musí dospět každý sám.
Stává se nám, že lidé, kteří se k nám dostali přes půjčené CD, si toto CD sami s omluvou pořídili. Je to od nich tak správné a nás těší toto poposunutí se k čestnosti.
Nutno podotknout, že naše radost nad poposunutím se k čestnosti není způsobená touhou po zbohatnutí, ale kvůli vědomí toho, že se další člověk stává férovějším - o co více férových a čestných lidí, o to lépe pro všechny.
Ke komentáři paní Evy K.
Komentář paní Evy K. - komentář č. 6
Paní Evo K., píšete, že skutečně si to "zatím" neumíte představit, že byste řekla partnerovi, ať si jde koupit své CD. Rozumím Vám. Ale když mu řeknete, že tato CD jsou výukou a ať si sám koupí svoji výuku přesně v oblasti, kde se chce učit, protože je to tak férové vůči "učiteli", tak je to něco jiného - je to dávání mu možnosti naučit se férovosti.
To, zda tu možnost využije, či nikoli, zda to vezme či nikoli, je nutné ponechat už na něm, ale Vy máte čisté svědomí, že se nepodílíte na nečestnosti (jakou by bylo, kdybyste mu dala poslechnout ta svoje CD).
Ke komentáři paní Jany
Komentář paní Jany - komentář č. 8
Paní Jano, z Vašeho dotazu je vidět nesouhlas nad tím, že za výuku by měl člověk platit. K tomu bych chtěla říci, že například, pokud si někde opíši od manžela kurz asertivity, za který si zaplatil jenom on, tak si beru něco, co mi nepřináleží a za co jednou stejně zaplatím nepřímo.
Ohledně manipulace popisujete, že jakmile chci, aby se druhý zajímal o oblast, která fascinuje mne, tak se jedná o manipulaci. V tomto nesouhlasíme s Vaším názorem. Tvrdíme, že správný a oprávněný požadavek není manipulací. Pokud máte za manipulaci oprávněný požadavek, např. zajímej se o to, co já, naučí tě to být skutečně lepším (kdy je evidentní, že mne to skutečně naučilo být lepším), tak v tomto měřítku musí být manipulací také požadavek: buď věrný, nelži, uklízej v naší společné domácnosti, pomáhej mi, dodržuj slib, buď upřímný, buď dochvilný, umyj se, protože nevoníš, zuj si boty, protože našlapeš… A to přece tak není.
Bylo by dobré se nad tím zamyslet a přehodnotit Váš pohled na manipulaci. Uvidíte, jak to hezky ovlivní a zkvalitní Vaše vztahy. Znovu zdůrazňuji, že oprávněný a správný požadavek není a ani nikdy nemůže být manipulací. Klást oprávněné požadavky je nejen našim právem, ale přímo naší povinností. A ten, kdo nereflektuje oprávněné požadavky, ten dává jasně najevo: ignoruji to, co je oprávněné.
Ale to je už jiná kapitola, proto k této kapitole jenom tolik: ten, kdo ignoruje oprávněný požadavek, si neuvědomuje důležitost toho, co je oprávněné. Tomuto člověku je dobré dát čas, aby to pochopil, ohleduplně mu to vysvětlit, ale zároveň si stát za svým a po čase neustoupit ze svého, ale po čase už vyžadovat vše, na co má člověk právo (má právo i povinnost požadovat - ovšem nejen od druhého, ale i dávat sám, např. věrnost, slušnost, upřímnost, dochvilnost, plnění slibů, zodpovědnost, čestnost, spolehlivost, přesnost, pořádkumilovnost, ochotu, úsměv, dobrou náladu, laskavost atd.). Více o této oblasti snad někdy jindy.
Ohledně srovnání CD s návody a CD s vážnou hudbou se vyjadřuji výše. Je to naprosto rozdílná věc. Liší se určením účelu. Jedno je určené pro účel učení se pomocí návodů se, druhé je určené pro veřejný poslech, pro radost.
Co se týká Vašeho názoru na převyprávění celé přednášky, tak k tomu jenom stručně: převyprávění přednášky má svoje neduhy (jistá nepřesnost), ale taktéž je to sdělování návodů (byť svými slovy), které jsou ohodnoceny určitou částkou, na kterou má autor právo - je to vůči autorovi návodů férové.