Přeskočit na obsah | Přeskočit na navigaci

Vyhledávání

Jak na reklamace

Reklamace - pojem, jež Slovník spisovné češtiny vysvětluje jako požadování opravy, výměny nebo dodání něčeho, co někomu právem náleží.
Teorie je však jedna věc a praxe druhá...

Paní si nechá udělat náhradní klíč.
S velkou radostí si vybere pěkný barevný klíč. A hned, jak přijde domů, tak si chce novým klíčem odemknout. Ale ejhle, klíčem nejde v zámku otočit...

Pán si koupí nový doplněk do auta.
Již při koupi si všimne, že obal kupovaného doplňku je potrhaný a zalepovaný. Pán si však řekne, že bude věřit prodavači, že by mu určitě neprodal již použitý výrobek. A tak si pán jde s velikou radostí nový doplněk do svého auta namontovat. Při montáži však zjistí, že výrobek má špatnou rozteč děr, takže nejde namontovat. V tu chvíli si pán všimne, že na výrobku jsou stopy po předchozí montáži a pán tak pochopí, proč byl obal výrobku porušený. Výrobek si již před ním někdo koupil a zjistil, že je špatný a proto ho do obchodu vrátil. A tak prodavač než, aby závadný výrobek vyreklamoval u výrobce, se raději pokusil špatný doplněk prodat - podstrčit ho někomu dalšímu. Vždyť je to pro prodavače daleko pohodlnější...

Pán si dá do opravny spravit svůj porouchaný mobilní telefon.
Po čase si ho jde z opravny vyzvednout, kdy se moc těší na svůj mobil, že už bude spravený a že z něho bude moci již bez problémů telefonovat. A hned při prvním telefonátů dotyčný člověk zjistí, že jeho mobilní telefon má navzdory velmi drahé opravě pořád tu samou závadu...

Žena si nese svůj oblíbený kostým do čistírny.
Po čase si svůj oblíbený kostým vyzvedne z čistírny a již se těší, jak si ho ráno oblékne, až půjde do práce. Ráno si tedy svůj oblíbený kostým oblékne a se zděšením zjistí, že kostým má na sobě barevné fleky, chybí mu knoflíky a že se srazila podšívka...

Žena si objedná opraváře na pračku.
Opravář ženě přislíbí, že přijde hned ráno a že opravu během dopoledne určitě stihne. A tak si žena vezme v zaměstnání půl dne volna. Nastává kýžené ráno, ale opravář nikde. Je jedenáct hodin a opravář stále ještě nepřišel. A tak zoufalá žena, která by se již měla chystat na odchod do práce, zavolá opraváři. Ten jí řekne, že nestíhá a že přijde nejdříve ve tři...

Všechny tyto situace, které jsem tady popsala, jsou bohužel v dnešní době velmi časté. Jsou to situace, kde se lidé, kteří poskytují jakékoli služby, dopouštějí různých forem neférovosti - podsouvají nedbale odvedenou práci druhým, neplní sliby, vědomě prodávají zmetky, úmyslně podvádějí a okrádají své zákazníky apod.

Mnoho lidí se často zlobí na takovéto chovaní druhých. Na druhé straně se ale většina z nich ve svém zaměstnání dopouští úplně stejných či velmi podobných podvodů.

Kdy např. automechanik se zlobí na opraváře, který mu nedbale opravil jeho ledničku, která za týden opět přestane chladit a přitom na druhý den sám někomu nedbale opraví výfuk u automobilu tak, že hned další den upadne.

Kolik lidí se zlobí na nedochvilné opraváře, kteří na určitou hodinu přislíbí, že se dostaví a pak nepřijde. A přitom mnoho z těchto lidí se druhý den na svojí pracovní schůzku dostaví také pozdě.

Reklamace coby "žrout" volného času

Bylo by vůbec velmi zajímavé, kdyby si každý člověk spočítal kolik času strávil tím, že reklamoval nějaké závadné zboží, které si koupil či dostal.

Kolik času každý věnoval jízdám do všelijakých opraven čehokoli, kam jel, mnohdy i opakovaně, reklamovat nedbale provedenou předchozí opravu.

A kolik hodin zbytečně čekal na opraváře.

Myslím si, že by se mnoho lidí dopočítalo velmi vysokého čísla, které by ani nečekali. Vždyť každá taková reklamce vyžaduje mnohdy časově náročné cestování, které někdy přináší i uvíznutí ve stále častějších dopravních zácpách, nebo občasné i zdlouhavé čekání ve frontách v obchodě či v opravně.

Bývá to mnoho hodin, které by člověk mohl věnovat daleko hezčím prožitkům, které by ho naplnily. Mohl by např. si hrát s dětmi, přečíst si nějaké pěkné knihy nebo jet na výlet apod. Určitě každého z vás napadá, jak by tento čas mohl příjemně prožít.

Proč tolik času je mnoho lidí nuceno věnovat vyřizováním všelijakých reklamací?

Lidem se to tak děje ze dvou nejčastějších důvodů:

1. Stává se to lidem, kteří se nedbalostí či podvodů sami dopouštějí.

A budou se jim dít tak dlouho, dokud oni sami se neponaučí z toho, co sem jim děje.

Tzn. že díky podvodům a nedbalostem, které jim způsobují druzí, sami nepochopí, jak ošklivé pocity v nich to způsobuje a sami tak zjistí, že něco podobného nechtějí způsobovat druhým a dokud se podle tohoto zjištění nezačnou chovat.

2. Stává se to lidem, kteří se těmto nepravostem nebrání.

Tudíž tímto svým postojem sami dovolují, aby se k nim ostatní mohli takto neférově chovat.

Vždyť kolik lidí při pozdním příchodu opraváře vůbec nedá najevo nesouhlas s touto nedochvilností. Mnohdy se naopak chovají tak, že jsou vůči opraváři velmi úslužní a jsou rádi, že vůbec opravář přišel.

Kolik lidí si všimne, že jim prodavač v uzeninách podstrčil např. oschlý salám a vůbec se proti tomu neohradí. Ba naopak, salám zaplatí a pak ho doma s nechutí snědí, či dají pejskovi, anebo ho v případě jeho nepoživatelnosti vyhodí do koše.

Každý člověk, které si nechá takovéto podvody líbit a neohradí se proti nim, by si měl uvědomit, že:

  • má právo na to, aby za svoje peníze dostal kvalitní zboží či precizně odvedenou práci

  • v těchto případech je právo na jeho straně a člověk není v žádném případě zlý, pokud se na závady a nedostatky poukazuje a ohrazuje se proti nim.
    Velmi často se totiž stává, že mnozí prodavači či opraváři se tyto pocity v takovémto člověku snaží navodit.

  • opraváři či prodavači jsou tady proto, aby nabízeli lidem své služby.
    Mnohdy to však v praxi vypadá právě naopak - kdy lidé mají pocit, že obtěžují, pokud po opravářích či prodavačích něco chtějí a že můžou být vůbec rádi pokud pro ně něco udělají.

Pokud lidé chtějí odbourat ze současného světa, aby se v obchodu nesetkávaly s nedbalostí a různými podvody, měli by každý začít u sebe.

V takovém případě by se měl každý člověk zamyslet, proč se mu něco takového děje. Zda to samé nečiní druhým, anebo zda to svým postojem nedovoluje.

V obou případech by však svoje jednání s druhými měl změnit.

Autor: Hanka Přádová
Volně přístupný článek

Hodnocení článku: 1,17

Známkování je stejné jako ve škole.

Zaslat článek e-mailem

Zaujal vás tento článek a chcete odeslat vašim známým odkaz na něj? Můžete k tomu využít náš jednoduchý formulář.

Bez práce nejsou ...

 

Komentáře

Doposud nikdo nereagoval, můžete být první.

Nový komentář

Bez práce nejsou ...

 

Prosíme vás, abyste komentáře psali v souladu s dobrými mravy.
Nevhodné komentáře budou zablokovány.

Internetové adresy začínající http://, https:// a ftp:// budou převedeny na odkazy.

Tučné písmo můžete vložit pomocí [b]text[/b], pro kurzívu použijte [i]text[/i].

Přihlášení

Uživatel: Nepřihlášen

Registrace

PŘÍBĚHY ZE ŽIVOTA S RADAMI OD KAROLÍNY

Karolína je literární postava, které vdechly život Hana Přádová a Katarína Kuňová.

Po vzoru svých autorek se Karolína věnuje psychosomaterapii.

Příběhy vás zavedou do jejího studia, kde poskytuje konzultace svým pacientům
a zazní v nich mnoho zajímavých rad, které vám mohou změnit život k lepšímu.

| Nahoru | Mapa stránek