Přeskočit na obsah | Přeskočit na navigaci

Vyhledávání

Jaká je vlastně ideální postava ženy a muže? I.

Současnou dobu bychom mohli mj. nazývat také "dobou vyznávání kultu těla".
Proč? Rozhlédněte se kolem sebe a zjistíte, že mnoho mužů, ale i žen chodí pravidelně posilovat do posiloven, kde se při každé návštěvě s obrovským úsilím snaží zvednout těžší závaží než minule...
Mnoho žen ale i mužů při sledování televize šlape na rotopedu...
Mnoho lidí denně chodí plavat, běhat, jezdit na kole...
Na tom by nebylo nic špatného, kdyby...

Když se však těchto lidí zeptáte, proč to dělají, tak většina z nich odpoví, že necvičí pro radost, ba naopak, že by raději na to cvičení nešla, ale že ženy chtějí vypadat jako nějaká modelka či herečka nebo jiná žena, která má ideální míry postavy, nebo že muži chtějí vypadat jako nějaký kulturista či akční hrdina z nějakého filmu a proto musí jít cvičit.

Ano, lidé mají cvičit, běhat, jezdit na kole či jinak sportovat. Mají to však dělat pro radost z pohybu, pro potěšení duše i těla.

Někteří z těchto dotázaných lidí, kteří jsou sdílnější, se event. rozpovídají a prozradí na sebe, že pouze cvičením se jim nepodařilo dosáhnout své vytoužené ideální postavy a tak jsou ochotni:

  • Polykat všelijaké pilule pro tvorbu svalstva či pro růst prsou apod.
    Přitom mnoho z nich, má odmítavý názor na požívání většiny ostatních pilulí a léků, protože mají škodlivé vedlejší účinky.
    Zapomněli snad tito lidé, že zrovna pilule, které polykají, aby byli "krásní", mají mnohdy pro tělo mnohem závažnější vedlejší účinky?
    Anebo si to raději nechtějí připustit, protože v tomto případě je krása pro ně důležitější než jejich zdraví?

  • Držet všelijaké a někdy velmi drastické diety.
    Slovo drastické tady používám záměrně, protože jsem se setkala s případy, kdy dotyční jen proto, aby měli ideální tělesné míry, drželi tak absurdní diety, že nejedli prakticky vůbec a pak skončili coby podvyživení na kapačkách v nemocnici.

  • Pro svoji ideální postavu podstoupit bolestivou plastickou operaci, a to někdy nejenom jednu, ale i více!
    Přitom kolik z těchto lidí odkládá návštěvu u zubaře, když jim má spravit kaz v zubu, ale na druhé straně jsou ochotni dobrovolně podstoupit tak bolestivý zákrok jako je např. liposukce - odsávání tuku.

A to vše jen proto, že podlehli nesprávnému kultu těla.

Zapněte si televizor, anebo si pozorně prolistujete současné noviny a časopisy. Zjistíte, že je v nich velké množství reklam na všelijaké posilovací nářadí a pomůcky, na různá solária.
Zjistíte, že je zde pestrá nabídka všelijakých dietetických přípravků i kosmetických preparátů.
Určitě zde narazíte alespoň na jednu fotografii top-modelky či top-modela, nějaké jiné "krásky" či "krasavce".
Najdete zde i mnoho doporučení na všelijaké kosmetické úpravy, mnohdy i plastické chirurgické zákroky.
Také v nich určitě narazíte i na upoutávky na různé soutěže "Miss prakticky všeho".

A to všechno jen proto, aby byl udržován v povědomí lidí nesprávný kult těla. A aby mohl být tento kult pěstován, tak musí být dán vzor ideální postavy.

Současný vzor ideální postavy

Dnešní vzor ideální postavy ženy vznikl přibližně v 80. letech 20. století, kdy dosavadní kult plnoštíhlých žen vystřídal kult Twigi, který postupně od té doby přešel až ke kultu vyhublosti (mnohdy až vychrtlosti).

Ideální postava muže je již mnoho desítek let spojována s perfektně propracovanými svaly.

Jak je vlastně určován vzor ideální postavy?

Rozhodně to není na základě nějakého vědeckého či lékařského výzkumu, který by doporučil, co je pro tělo nejsprávnější.

Ideální postava je pochybně určována na základě estetiky.
Té estetiky, která je absolutně relativní, protože každému z nás se líbí něco jiného.

Jak je tedy možné, že mnoho lidí při jejich rozličné představě, co je krásné, se dokáže sjednotit na jediné ideální postavě?

Je to proto, že nějaká "vlivná" skupina lidí, nejčastěji z odvětví módy, určí jaká bude pro danou éru ideální postava.

Při výběru tohoto vzoru je brán na zřetel především účel - hlavně aby to bylo něco nového a odlišného od předchozího vzoru.

Změna vzoru ideální postavy totiž přináší především obchod nebo-li vydělávání peněz.

Vždyť kolik firem vydělává veliké částky peněz právě na vyznávání kultu těla. Tyto firmy se pak podílejí na mediální kampani o tom, jak má vypadat ideální postava, která lidem vštěpí, pokud to oni dovolí, jak mají vypadat, aby byli krásní, úspěšní, obdivovaní, milovaní.

V člověku tato mediální kampaň záměrně vyvolává porovnávání.

Porovnávání, zda je dotyčný člověk stejný jako ty krásky či krasavci na reklamních fotografiích, jestli jeho postava je stejná jako postava těch úspěšných a obdivovaných manekýn či manekýnů.

A když člověk zjistí, že jeho postava je odlišná, začne se většinou podceňovat, připadat si nehezký až ošklivý, nezajímavý, začíná mít pocit, že ho nikdo takového nemůže mít rád, že ho nikdo nebude milovat.

Tento pocit tohoto člověka nakonec ovládne natolik, že si přestane uvědomovat, že se začal nesmyslně posuzovat podle komerčně vytvořeného vzoru ideální postavy, který v žádném případě nevypovídá o kvalitě člověka.

A tak dojde k tomu, že se tento člověk zbytečně stane dalším vyznavačem vzoru ideální postavy a tím i následně dalším vyznavačem kultu těla.

Takto postupně víc a víc lidí začne obdivovat mediálně podsouvaný idol ideální postavy, aniž by se sami zeptali, zda se jim tento idol doopravdy líbí.

Autor: Hanka Přádová
Volně přístupný článek

Hodnocení článku: 2,52

Známkování je stejné jako ve škole.

Zaslat článek e-mailem

Zaujal vás tento článek a chcete odeslat vašim známým odkaz na něj? Můžete k tomu využít náš jednoduchý formulář.

Bez práce nejsou ...

 

Komentáře

[2] Majka
Komu náleží

soudit chování jiných k sobě samému? Jestli někdo chápe cvičení jako formu získání čehokoliv byť je jeho vlastní přístup degeneračního charakteru nepřísluší nikomu, aby to soudil či jinak komentoval. Divím se , že tady na těchto stránkách takový nalézám, ve stínu článku o oslovování, kde se vykládá, jak je důležité projevovat náklonnost. Tímto článkem projevuje autorka spíše odsudek a to je stejné, jako nedokázat někoho oslovit,a těžko říct, jakým tónem by byl neosloven. Vlastně říká, že lidé dělají své věci špatně. Jak se má člověk cítit, když dostane takhle zavyučenou? Jsem v rozpacích, co mám cítit po přečtení tohoto článku.

Přidáno: 9. 2. 2013 9:30
Marketingový ideál krásy

Za tenhle článek jeho autorce tleskám... konečně jedna žena, která má na komerční ideál krásy stejný názor jako já. I já se proti tomu, aby všechny ženy bezmezně věřily, že jen jeden hnusně nepřirozený vzhled je ten správný, snažím bojovat a to v článcích Co muži nechápou, co ženy nechápou - http://www.pohodar.com/r...apou.php a Fascinující marketing 3 - Jediný krok k dokonalosti - http://www.pohodar.com/r...ing3.php . Doufám, že takovýchto volajících na poušti bude více, protože zatím naše ženušky všechny věří jen reklamám a přiblblým ženským časopisům.

Přidáno: 9. 10. 2011 22:11

Nový komentář

Bez práce nejsou ...

 

Prosíme vás, abyste komentáře psali v souladu s dobrými mravy.
Nevhodné komentáře budou zablokovány.

Internetové adresy začínající http://, https:// a ftp:// budou převedeny na odkazy.

Tučné písmo můžete vložit pomocí [b]text[/b], pro kurzívu použijte [i]text[/i].

Přihlášení

Uživatel: Nepřihlášen

Registrace

PŘÍBĚHY ZE ŽIVOTA S RADAMI OD KAROLÍNY

Karolína je literární postava, které vdechly život Hana Přádová a Katarína Kuňová.

Po vzoru svých autorek se Karolína věnuje psychosomaterapii.

Příběhy vás zavedou do jejího studia, kde poskytuje konzultace svým pacientům
a zazní v nich mnoho zajímavých rad, které vám mohou změnit život k lepšímu.

| Nahoru | Mapa stránek